Hoe krijg je zowel bestuurders als de directie mee in de businesscase voor elektrisch rijden?
Branche: Installatiebedrijf FTE: 10 tot 50 medewerkers Wagenpark: 5 tot 30 bedrijfswagensManagers maken businesscases die het bedrijf vooruit helpen. Ze krijgen ze opdracht om te verduurzamen, het liefst kostenneutraal of om uiteindelijk zelfs goedkoper uit te zijn. Vooral high-tech en innovatieve bedrijven willen graag duurzamer, groener en snel vooruit. Maar, hoe creëer je draagvlak bij zowel medewerkers als de directie die de beslissingen neemt?
Een elektrisch wagenpark biedt allerlei voordelen. Het vermindert CO2-uitstoot, draagt bij aan een groener imago én kan kosten besparen. De duurzame en elektrische toekomst past het bedrijf het best. Zeker nu opdrachtgevers steeds vaker eisen stellen aan duurzaamheid, en dat vraagt om een ander type wagenpark.
Investeren in een groene toekomst
Vooral B2B merken managers dat investeren in een groene toekomst bedrijven in beweging houdt. Maar, waar haal je de tijd vandaan? De volledige elektrificatie van het wagenpark is veel werk, en zelfs stap voor stap vraagt dat om helder inzicht en een duidelijk overzicht.
De imago- en financiële voordelen zijn duidelijk. Het bedrijf zet er een stap mee vooruit, misschien wel richting de koppositie binnen de branche. Toch horen we van managers bij bijvoorbeeld installatiebedrijven dat ze er niet alleen uitkomen. Hoe creëren ze breed draagvlak voor de businesscase, zowel bij medewerkers als helemaal tot aan de directie?
Breed draagvlak voor de businesscase
‘Hoe krijg je medewerkers mee in de overstap naar EV’s?’ Dat is een veelgehoorde vraag van managers die nadenken over een duurzamer wagenpark. Elektrische bestelwagens bieden allerlei voordelen, maar verandering leidt (vaak automatisch) tot weerstand. Vaak lijken bestuurders pas na een rijtraining, na persoonlijke uitleg of na zelf te hebben gereden ineens helemaal om.
Daarnaast moet er technisch en praktisch van alles gebeuren. Wie regelt de benodigde infrastructuur en wat gebeurt er met de huidige bestelwagens en bedrijfsauto’s? Bovendien: hoe overtuig je de directie die uiteindelijk de beslissingen moet nemen? Het zijn vragen waar managers die we begeleiden tegenaanlopen.
Duurzamer én goedkoper
Elektrificeren is duurzamer én vaak goedkoper. De businesscase klopt, maar het is managers die we begeleiden nog niet altijd duidelijk hoe je alle informatie op de juiste plek krijgt. Daar helpen we bij.
Wij helpen managers bij bedrijven die vooruit willen. Om te verduurzamen en om de groene marktleider te worden. Daarvoor wijzen we op subsidies, bieden we begeleiding bij een plan van aanpak en denken we na over een soepele transitie naar elektrisch rijden. Dat kan in één keer of geleidelijk, inclusief de laadpalen en andere benodigde infrastructuur.
Bovendien begrijpen we de weerstand bij medewerkers. En weten we samen met onze partners hoe we die moeten wegnemen. Samen met managers zorgen we voor een businesscase die klopt. Duurzamer én goedkoper, door te investeren in elektrische bedrijfsauto’s waarmee bedrijven klaar zijn voor een groene toekomst.
Deel dit artikel
Meer advies?
Wij staan altijd klaar voor je en geven je graag advies! Neem contact met ons op voor meer informatie
