Hoe kan ik medewerkers en klanten betrekken bij duurzame mobiliteit?

27 juli 2023 • Laatste update: 1 dagen, 3 uur geleden
Zero-E

Partner with

Duurzame mobiliteit levert bedrijven allerlei voordelen op, zoals een betere bereikbaarheid, minder ziekteverzuim, meer productiviteit, goed werkgeverschap en een kleinere CO2-voetafdruk. Hoe betrek je medewerkers en klanten bij zo’n missie?

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelde een Factsheet Werkgeversaanpak op. Die beschrijft hoe werkgevers, hun medewerkers en klanten en andere deelnemers samen tot duurzamere mobiliteit kunnen komen. Een belangrijk aspect daarbij is het verleiden van medewerkers tot duurzamer reisgedrag.

Wat is duurzame mobiliteit?

Bedrijven die de CO2-uitstoot willen verminderen en duurzaam reizen willen stimuleren hebben daarvoor een aantal mogelijkheden. De Kamer van Koophandel doet een aantal suggesties:

  • Thuiswerken

    Wie thuis werkt hoeft niet te reizen. Dat is de meest duurzame manier van ‘reizen’, omdat er geen CO2

    of andere schadelijke stoffen vrijkomen.

  • Fiets van de zaak

    Op de fiets is er geen sprake van een verbrandingsmotor en eventueel zelfs niet van een elektromotor. Dat is per kilometer veel duurzamer dan de auto of zelfs het openbaar vervoer.

  • Abonnement op het OV

    Toch helpt het OV aanzienlijk te besparen op milieu-uitstoot. Bedrijven kunnen de Werkkostenregeling gebruiken om de kosten te drukken.

  • Auto’s met minder of geen CO2-uitstoot

    De belangrijkste manier om duurzame mobiliteit te stimuleren is de inzet van auto’s met minder of geen CO2-uitstoot. Vooral elektrische bestelbussen krijgen steeds meer aandacht.

  • Strikter parkeerbeleid

    Door alleen medewerkers die meer dan 15 kilometer moeten reizen een parkeerplaats aan te bieden draagt het parkeerbeleid bij aan meer duurzame mobiliteit.

Motiveer medewerkers en klanten met jouw missie

Je kunt prachtige plannen maken voor meer duurzame mobiliteit. Maar, hoe krijg je medewerkers en bijvoorbeeld klanten daarin mee? Dat vraagt om een doordachte aanpak, aan de hand van drie voorwaarden:

  1. Betrek medewerkers bij de missie

    Stel niet zomaar een duurzame missie op, maar betrek medewerkers (en klanten). Vraag hen naar hun ideeën en naar wat ze belangrijk vinden. Als je het samen doet worden zij ambassadeurs van wat je met elkaar afspreekt. Dat creëert draagvlak.

  2. Herhaal de missie overal waar je kunt

    Formuleer KPI’s die aansluiten op de missie en laat het terugkomen in concrete plannen en doelen. Verwerk de missie voor meer duurzame mobiliteit bijvoorbeeld in vacatures of in rolbeschrijvingen voor medewerkers

  3. Breng de missie tot leven met acties en initiatieven

    Organiseer acties en initiatieven, zoals een week waarin jullie de auto laten staan of uitjes waar je op de fiets naartoe kunt. Of organiseer een evenement waarbij medewerkers en klanten met elkaar in gesprek gaan over duurzame mobiliteit.

Electrifleet helpt bij duurzame mobiliteit

Wil je graag aan de slag met duurzame mobiliteit? Als je denkt aan elektrische bestelauto’s helpen we je graag bij Electrifleet. Wij hebben de expertise, de ervaring én het netwerk om je daar van A tot Z goed bij te begeleiden. Zo investeer jij in een duurzame bestelbus, of ontdek je wanneer je die stap kunt zetten met jouw bedrijf.


Deel dit artikel

Meer advies?

Wij staan altijd klaar voor je en geven je graag advies! Neem contact met ons op voor meer informatie

Auto